söndag 9 maj 2010

Ny "leksak"

Jag har blivit stolt ägare till en Viktoria stickmaskin. Den var i lite bedrövligt skick dvs mycket smuts och rost. Nålarna hade dock klarat sig pga att den hade dränkts i olja innan den hade hamnat i ett uthus. Jag har putsat och fejat på den i ett antal timmar så nu går det att ta i den utan att bli smutsig. Tur att det finns Internet så man kan lära sig mer om hur den ska fungera. Samtidigt hittade jag en som kunde sälja en kopia på orginalhäftet, som följde med maskinen vid försäljningen. I det häftet finns bilder och beskrivningar på allt man behöver veta och hur man ska sticka olika strumpor och även andra saker t.ex. en damdräkt och lekdräkt till barn. Så nu var det dags att se om den kunde göra det den var tänkt för.
Första försöket misslyckades liksom andra men skam den som ger sig. Efter nya sökningar på nätet när jag började undra om det ändå var fel på nålarna. Det finns nålar att köpa från USA men på den sidan så hittade jag en flik som beskrev olika problem. Där fanns också mitt problem. Jag visste att man måste ha rejält med tyngder men inte så många.

DET FUNGERAR och blir maskor. Jag får öva lite till innan jag ger mig på att sticka med sockgarn och resår-skivan. Men nu finns det hopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar