måndag 16 november 2009

Bättre sent än aldrig

Igår vaknade mitt dåliga samvete och plockade fram Stigs folkdräktsskjorta. Jag har nog haft den i snart ett år och det ända som ska göras är att byta ut spetsarna på den. Först tänkte jag knyppla spetsen själv och det ska vara skånsk spets. De som känner till knyppling vet att skånsk spets betyder att du har inget pappersmönster under och bara knappnålar i kanterna. Knyppla en sådan spets kräver både envishet och lång träning. Jag hade dock lyckats hitta ett mönster i en gammal Anna Burda där det finns på papper med nålar över hela mönstret. Så jag började på den men den var tätt och sedan stämde inte mönstret helt heller. Det var då jag skulle börja titta på häradsdräkt till dottern. Då körde jag till Eslöv för att titta på olika modeller och hon hade färdiga spetsar till ett bra pris och rätt typ. Men den syr inte fast sig själv men nu har samvetet gnagt tillräckligt länge.
Koftan är lite längre kommen också. En bit till på andra ärmen sedan är det dags att sätta allt på samma rundsticka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar